På kun godt en måned er det lykkedes firmaet Telefonbøgerne ApS at få 70.000 unikke brugere til sin internettelefonbog. Derfor er de annoncer, der sælges, ganske legitime. Det siger Christian Johansen, der er medlem af direktionen i Telefonbøgerne ApS.
De mange besøgende er kommet til gennem en aktiv markedsføringsindsats, forklarer han. Da ComON beder om at se eksempler på denne markedsføring, henviser han til Google Ads.
Telefonbøgerne ApS har både adresse og folk i ledelsen til fælles med Dansk Tele Support, hvis direktør for nylig blev idømt for to et halvt år fængsel for bedrageri.
Det fællesskab, mener Christian Johansen, er grunden til, at folk har klaget til Håndværksrådets Hajnet over Telefonbøgerne Aps.
»De tror, vi har noget at gøre med Dansk Tele Support og så klager de til hajnettet straks - i stedet for at undersøge sagen selv. Hvis de bare ville ringe til mig i stedet, for så kunne vi finde en fornuftig løsning,« siger Christian Johansen.
Adspurgt om de tætte forbindelser til Dansk Tele Support svarer han, at de to selskaber ikke har noget med hinanden at gøre.
»Adresse-sammenfaldet? Det skyldes, at de flyttede ud i forbindelse med, at de var ved at skære ned. Og så var det da nærliggende, at vi overtog deres lokaler,« lyder forklaringen fra Christian Johansen.
At han selv og stifteren af Telefonbøgerne ApS ind til for et par måneder siden sad i bestyrelsen for Dansk Tele Support, mener han ikke, har noget med sagen at gøre.
At de to forlod Dansk Tele Support for at starte et nyt firma, kort før det gamle lukkede, skyldes almindelige nedskæringer, siger han.
Ifølge Erhvervs- og selskabsstyrelsen var Christian Johansen og stifter Niki Winther Fribæk dog ikke helt almindelige lønslaver: De to havde poster som henholdsvis bestyrelsesmedlem og formand for bestyrelsen i Dansk Tele Support.
Christian Johansen ønsker ikke overfor ComON at komme ind på, hvad Telefonbøgerne ApS gør anderledes end Dansk Tele Support, men han bekræfter, at de to firmaer arbejder med samme koncept.
Telefonbøgerne Aps har omkring 15 medarbejdere.
ComON ville gerne have besøgt Telefonbøgerne ApS og rapporteret nærmere om selskabets arbejdsmetoder, men Christian Johansen frabeder sig flere interviews fra denne kant.