De amerikanske pladeselskabers sammenslutning Recording Industry Association of America (RIAA) går nok en gang til angreb på download af MP3 filer og hjemmebrænding af cd'er.
RIAA har fremlagt en undersøgelse, der ifølge organisationen beviser, at nedgangen i det globale cd-salg på syv procent i første halvår er påvirket af downloads og cd-brænding.
Svar på Forrester-analyse
Undersøgelsen ses som et indirekte svar på en analyse fra analysefirmaet Forrester Research tidligere på måneden. Ifølge Wired News konkluderede firmaet, at piratkopiering af cd'er og musik - blandt andet via nettet - ikke kan beskyldes for at føre til det skarpe fald i salget af cd'er.
Den generelle økonomiske afmatning og konkurrencen fra andre medietyper er mere afgørende faktorer, noterede Forrester.
RIAA har selskaber som Sony Music, Warner Music Group, EMI Group, BMG og Universal Music Group som de tungeste medlemmer - og den fremlagte rapport er udarbejdet af firmaet Hart Research.
- Vi har klare beviser for at download og kopiering af musik har en afgørende effekt på cd-salget, selvom jeg ikke vil argumentere for, at det er de eneste årsager, siger Geoff Garin, administrerende direktør for firmaet.
Rapporten kritiseres imidlertid for ikke at levere præcise forklaringer. Den noterer, at salget af tomme cd'er er steget kraftigt, men undersøgelsen har ikke set på, om folk har brændt musik til eget brug - hvilket er lovligt i USA - eller om de har fået miksede cd'er fra vennerne, skriver Wired.
RIAA har ifølge mange forbrugerorganisationer og digitale borgerrettighedsorganisationer som eksempelvis Electronic Frontier Foundation (EFF) altid været imod nye idéer inden for musik- og filmteknologien.
Faldende pladesalg blev på samme vis i 1978 forklaret ved kasettebåndenes stigende udbredelse, noterer netmagasinet.
Ligeledes blev filudvekslingstjenesten Napster brugt som årsag for blot to år siden.