Palo Alto Research Center har længe været et smertens barn for Xerox. På den ene side har PARC frembragt nogle af de mest betydningsfulde opfindelser i det 20. århundrede, som computermusen, det grafiske interface og den første personlige computer. Men PARC har altid kun været en udgiftspost - Xerox har aldrig rigtig tjent penge på forskningseventyret.
Nu skal det være slut med den dyre grundforskning. Xerox har annonceret at PARC bliver skilt ud og reorganiseret som en kommerciel virksomhed, der får som målsætning at tjene penge - ikke tænke store tanker, der 20 år senere bliver udmøntet i kommercielle produkter af en anden virksomhed.
Xerox - der er mest berømt for sine kopimaskiner - forhandler med forskellige "strategiske partnere", som skal investere i det nye kommercielle PARC. En børsnotering kan også komme på tale. PARC beskæftiger i dag 270 medarbejdere, som råder over et budget på omkring 600 millioner kr. om året.
Men fremover får PARC en ny topledelse, som skal godkende alle udgifter, og en salgsafdeling, der skal vurdere, om opfindelserne kan forvandles til kommercielle produkter. Spørgsmålet er, om PARC fortsat kan fastholde nogle af USA's bedste hjerner, når forskningen fremover skal styres af kommercielle interesser.
(Kilde: Der Spiegel)