Pixel-krigen mellem ATI og Nvidia handler om en ny rendering-teknologi kaldet SmartShading, som indtil kun eksisterer på papiret. ATI har udgivet en hvidbog, der beskriver teknologien, som bliver indbygget i firmaets næste grafik-chip (der sandsynligvis kommer til at hedde Radeon 2).
SmartShading gør det muligt at behandle seks teksturer i én enkelt gennemgang, i stedet for fire, skriver ATI i sin hvidbog. Teknologien er baseret på Pixel Shader 1.4, der er en del af Microsofts DirectX 8.1.
Konkurrenten Nvidia understøtter kun Pixel Shader indtil version 1.3, og programmører kan derfor blive tvunget til at vælge mellem de to teknologier eller skrive dele af deres kode i to versioner, hvis programmerne skal understøtte begge chips.
Ikke overraskende siger Nvidia, at SmartShading overhovedet ikke kan bruges til noget som helst. ATI kritiserer til gengæld Nvidia for at sprede falske informationer for at bevare sit påstående teknologiske forspring indenfor 3D-grafik.
Afgørelse kommer først til september, hvor de første grafikkort med ATI's nye chip kommer på markedet og kan sammenlignes med Nvidias GeForce 3.
(Kilde: PCworld.com)