Nu kan filmen ”The Dark Knight” hentes direkte på Facebook – desværre kun i USA. Filmselskabet Warner Bros har startet et forsøg med digital filmudlejning på Facebook, hvor man betaler med sine Facebook credits. Det koster 30 Facebook credits eller omkring 16 kroner at leje filmen. Den bliver så streamet direkte fra Facebook og man kan se filmen et ubegrænset antal gange inden for 48 timer efter købet.
Warner Bros vil snart tilbyde flere film på Facebook og de skal både tilbydes som videostreams og i download-format. Filmselskabet fortæller ikke hvornår Facebook-filmene bliver tilgængelige for brugere udenfor USA.
Men man håber at den nye distributionskanal vil skabe større interaktion med publikum gennem de mange kommentarer som brugerne forventes at aflevere og desuden satser filmselskabet på at brugerne selv vil skabe viral markedsføring for filmene ved at klikke på ”Synes godt om” knappen.
Projektet er også en sejr for Facebook. Nu kan Facebook Credits ikke længere kun bruges til at betale for virtuelle genstande i spil, men altså også for rigtige varer – i dette tilfælde film.
Facebook forsøger at køre sig selv i stilling som fremtidens platform for kommerciel aktivitet. Hos Facebook kan man ligefrem forestille sig en fremtid, hvor store virksomheder ikke længere behøver en hjemmeside – de kan nøjes med en Facebook-side.
Warner Bros beslutning om at sælge film på Facebook er et skridt på vejen mod dette mål. Det vil få brugerne til at tilbringe endnu mere tid på Facebook og dermed også gøre tjenesten mere interessant for annoncørerne.