TDC krævede skriftlig dokumentation fra de små konkurrenter CBB Mobil og Tele2 på, at problemerne med at flytte kunder fra TDC til de mindre selskaber vitterlig er så store, som selskaberne hævder. De to mindre konkurrenter beskylder TDC for bevidst at sylte sager, hvor kunder vil skifte selskab.
Den opfordring har CBB Mobils administrerende direktør Teddy Søgaard Pedersen nu taget til sig, og vil senere i dag, fredag, fremsende skriftlige beviser til TDC for de anklager, som virksomheden har fremlagt.
»Selvfølgelig har vi bevis for så voldsomme påstande. I uge 37, som var en af de værste uger, ønskede 400 kunder at skifte fra TDC til CBB. Af dem blev 206 afvist med fejlkode 376, som er betegnelsen for at fuldmagten ikke er modtaget. Jeg nægter simpelthen at tro på, at det er tilfældet,« siger CBB Mobils Teddy Søgaard Pedersen til IT-avisen ComON.
»Hvis det skulle være tilfældet må Postdanmark jo nærmest være holdt op med at dele breve ud,« fortsætter CBB-direktøren, der nu er begyndt at sende brevene anbefalet.
Forsøger at stjæle kunder
»Det er desuden meget bemærkelsesværdigt, at mange af de kunder, som har forsøgt at skifte til os, er blevet kontaktet af TDC i perioden. Formålet med opkaldet er angiveligt at lave en markedsundersøgelse, men ender altid med, at abonnenten bliver tilbudt et abonnement, som er billigere end det, vedkommende forsøger at skifte til hos os,« siger Teddy Søgaard Pedersen til IT-avisen ComON.
Fredag er repræsentanter fra TDC mødt personligt op hos CBB Mobil for at tale om problemerne, men hvis ikke de kan løses ad den vej, overvejer Teddy Søgaard Pedersen at tage skrappere midler i brug.
»Det er klart at jeg vil drøfte den her sag videre med den juridiske afdeling i Sonofon. Og hvis det ikke bliver bedre, vil vi undersøge vores muligheder ad den vej,« siger Teddy Søgaard Pedersen.
TDC afviser anklager
I en meddelelse til pressen fredag afviser TDC igen samtlige anklager fra CBB Mobil. I september har det i kun i fem procent af tilfældene ikke kunnet lade sig gøre at flytte en kunde, skriver TDC:
»En foreløbig analyse af tal fra TDC Mobil har vist, at TDC i september fra Sonofon inklusiv CBB har modtaget sammenlagt 6.515 forespørgsler om overflytning af kunder fra mobilselskaber på TDC Mobils net, det vil sige TDC Mobil, Telmore, L'easy med flere til selskaber på Sonofons net, det vil sige Sonofon, CBB med flere. Af dem blev 307 blevet afvist med oplysninger om, at fuldmagt mangler. Sonofon ejer CBB, og i TDC's systemer kan vi ikke skille CBBs kunder ud fra Sonofons,« lyder det fra TDC.
TDC kalder desuden CBBs eksempler for et groft misvisende billede af de faktiske forhold.