Ifølge flere eksperter har TDC været alt for langsom til at lancere Telmore-konceptet EasyMobile i de øvrige europæiske lande, og nu ser den gyldne chance ud til at være forpasset.
TDC lancerede sine planer om at udbrede EasyMobile-konceptet i august sidste år, men foreløbig er EasyMobile kun gået i luften i Storbritanien - og det er simpelthen for ringe, mener kritikere.
»Den måde, som TDC har eksekveret dette på, svarer til, at man tager en uddannelse som professor i atomfysik og så tager et job som skraldemand. TDC har sat hele det forspring, man fik, da man købte Telmore i 2003, over styr,« siger teleanalytiker John Strand til Jyllands Posten.
John Strand får støtte af teleanalytikeren Torbun Rune, der også mener, at TDC har sovet i timen.
»Telmore er en bragende succes i Danmark, men det skyldes først og fremmest, at man var først med lavprismobiltelefoni, hvilket gav masser af kunder. I dag er Easy-konceptet kendt i Storbritanien, og der dukker hele tiden nye Telmore-kloner op rundt omkring i Europa,« siger han og fremhæver, at det langsomme tempo har medført, at TDC overalt bliver mødt af nye lavpriskonkurrenter.
John Strand fremhæver Tyskland som et eksempel på et marked, hvor en entre er blevet vanskeliggjort af TDC's langsomme lanceringstempo.
»I dag er der allerede en håndfuld Telmore-koncepter på banen i Tyskland, og inden næste sommer vil jeg gætte på, at der dukker yderligere 30-60 selskaber op,« siger John Strand.
Ved udgangen af andet kvartal havde EasyMobile kun 15.000 kunder i Storbritanien, hvilket må siges at være en mager høst i forhold til de 50 millioner britiske mobilkunder.