Hvor det europæiske, mobile gaming-marked sidste år genererede en omsætmning på knap 801 millioner dollar, vil omsætningen i 2006 beløbe sig til lige under 7 milliarder dollar, rapporterer analysevirksomheden.
I 2006 vil mobil gaming udgøre fem procent af operatørernes samlede trådløse data-omsætning. Og de mobile spil vil udgøre 30 procent af det samlede marked for videospil.
Årsagen er udberedelsen af mobile enheder med gaming-funktionalitet samt en kraftig vækst i antallet af spiltitler med høj kvalitet.
Egentlige mobile enheder vil med tiden blive marginaliseret som spillekonsoller. I stedet vil spilleriet foregå over mobiltelefoner, mener Frost & Sullivan.
Analaysevirksomheden er dog ikke sikker på, at teleoperatør-kanalen vil løbe med hele omsætningen på området. Først da udenforstående leverandører af ringetoner og logoer til mobiltelefoner dukkede op, eksploderede omsætningen på dette marked. Frost & Sullivan forventer, at noget lignende kan ske inden for mobil gaming, således at teleoperatørerne med tiden mister en væsentlig del af omsætningen på salget af selve spillene.