Omkring 1.000 danskere har tilmeldt sig MMS-tjenesten fra konsulentfirmaet Ideation House, der opererer uden om de etablerede teleselskaber.
Herhjemme florerer i øjeblikket tusindvis af mobiltelefoner, der kan håndtere afløseren for de velkendte SMS-beskeder, nemlig multimediebeskederne med navnet MMS'er.
Men ingen af teleselskaberne har teknologien klar, og det har givet blod på tanden hos Ideation House, der har opstillet sit eget MMS-Center.
Centret kan udveksle MMS'erne over de eksisterende netværk, så brugerne skal betale trafikafgift til teleselskabet for de beskeder, de sender eller modtager.
Ideation House kan derudover opkræve penge, som kan faktureres særskilt eller over telefonregningen til brugeren, men kunderne slipper for at betale i de første tre måneder.
Ikke brugervenlig
I øjeblikket er Ideation Houses hjemmeside til formålet, Inaphone.com, ikke særlig brugervenlig, og brugerne kan ikke hente hjælp om opsætning og brug af tjenesten.
- Vi har valgt en stille launch, hvor vi får en masse feedback fra brugerne. I løbet af en uges tid vil hjemmesiden blive mærkbart forbedret, fortæller Brian Larsen, administrerende direktør i Ideation House.
Han tilføjer, at de fleste godt kan regne ud, hvordan tjenesten fungerer, og de 1.000 brugere sender i gennemsnit mellem to og fem MMS-beskeder om dagen.
Ideation House kan også se, hvilke mobiltelefoner der anvendes, og i øjeblikket har Sony Ericssons T68i-model en markedsandel på to tredjedele af det danske marked, oplyser Brian Larsen.
Dernæst kommer Nokias nye kamera-telefon, 7650, ind med den sidste tredjedel - i runde tal. Nokia 3510 kan også modtage MMS-beskeder (ikke afsende), men da den desuden kun har sort/hvid-skærm, anbefaler Brian Larsen ikke modellen til MMS-brug.