Den kinesiske koncern China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) vil bygge et netværk af batteriskiftestationer til elbiler, skriver Wall Street Journal. Det kinesiske koncept minder om visionerne hos firmaet Better Place, som vil skabe en infrastruktur for elbiler i Danmark og Israel. Men udfordringen med at skabe en sådan infrastruktur er meget større i et gigantisk land som Kina.
CNOOC er et af tre store statsejede olieselskaber i Kina og selskabet er ved at gøre klar til en fremtid, hvor alternative energiformer skal erstatte benzin og diesel.
»Vi kan ikke bygge en bil, men vi kan levere energien,« siger strategidirektør Shan Lianwen hos CNOOC til Wall Street Journal.
Shan mener at elbiler vil være en attraktiv mulighed for bilkøberne i Kina, hvis benzinprisen stiger til 8 yuan per liter, eller omkring 6 kr. Det er omkring 20 pct. mere end den nuværende pris.
CNOOC forestiller sig, at elbiler i første omgang skal kan bruges i byerne, hvor afstanden til nærmeste batteriskiftestation er kort. CNOOC har selv investeret 3,5 mia. kr. i selskabet Lishen, der fremstiller lithium-ion-batterier til elbiler på en fabrik 120 km sydøst for Beijing.
Det kinesiske olieselskab er måske bedst kendt for sit forsøg på at overtage amerikanske Unocal, der måtte opgives i 2005 efter pres fra den amerikanske regering. CNOOC bygger i øjeblikket en offshore-vindpark.