Kodak har etableret en ny virksomhedsenhed: Consumer &
Professional Imaging. Virksomheden omfatter de fleste af aktiviteterne fra de tidligere selvstændige divisioner, Consumer Imaging og Kodak Professional. Hensigten er angiveligt at effektivisere virksomheden, der lider under det svindende marked for fotofilm.
»Den kombinerede organisation, Consumer Imaging og Professional Imaging, vil udgøre en bedre platform for servicering af vore kunders nuværende og kommende behov, og den vil være i stand til at løfte en bredere teknologi- og produkt-portefølje inden for analog og digital billedoptagelse,« siger Antonio Perez, Kodaks præsident og økonomidirektør.
»Tiltaget vil resultere i en stærkere organisation, der vil være bedre i stand til at opfylde produkt- og service-behovene for vores kunder, og for vore ansatte vil det i sidste ende være ensbetydende med en mere effektiv og fordelagtig position, hvorfra vi kan konkurrere og vokse inden for branchen,« mener han.
Alle produkter og serviceydelser vil blive supporteret af en verdensomspændende salgsorganisation, som fokuserer på særlige kundesegmenter. Produkter som for eksempel kameraer, engangskameraer, almindelige og professionelle film vil være en del af billedoptagelsesområdet, mens produkter som kiosker, professionelle laboratorieløsninger og professionelle termoprintere, mini-laboratorieløsninger i detailhandelen, fotopapir og grossistsalg vil blive placeret inden for slutprodukter, forklares opdelingen.
Norden er blandt de områder, hvor aktiviteterne har været konsolideret det sidste års tid. Derfor vil de fleste kunder, partnere og ansatte ikke opleve særligt forskel i forbindelse med sammenlægningen, med mindre de har kontakt med Kodak ud over Norden, lover leverandøren.