»Du har syv glade beskeder i din telefonsvarer, en vigtig besked fra chefen, og så har svigermor ringet.« Det lyder som fremtidsmusik, men amerikanske forskere har udviklet et system, der kan analysere indtalte beskeder og skelne mellem glade og sørgelige, private og forretningsmæssige samt vigtige og mindre vigtige opkald. Det skriver tidsskriftet New Scientist.
Forskerne Zeynep Inanoglu og Ron Caneel fra Massachusetts Institute of Technology har udviklet en software kaldet Emotive Alert, som sammenligner lydstyrke, stemmeleje og talehastighed i beskedens første ti sekunder.
Programmet analyserer det indtalte efter fire forskellige kriterier - glad/ulykkelig, ophidset/rolig, officiel/utvunget og haster/haster ikke.
I den aktuelle udforming af systemet får modtageren af beskeden derefter tilsendt en sms med en passende Emoticon, f.eks. et glad eller grædende ansigt.
Forskerne fortæller at programmet er god til at skelne mellem glade og sørgelige samt ophidsede og rolige beskeder, men det kniber med at kende forskel på private og arbejdsmæssige meddelelser.
Derfor vil forskerne tilføje et talegenkendelses-modul, som søger efter bestemte »alarmord« i teksten - men så mister systemet sin nuværende uafhængighed af det talte sprog og kan dermed f.eks. ikke bruges til dansk.
Det britiske firma Affective Media udvikler et lignende system til talestyrede navigationssystemer i biler, der eksempelvis kan reagere hvis føreren lyder søvnig eller stresset.
»I dag er kommunikation med maskiner stadig en autistisk oplevelse. Fremover vil maskinerne vide mere om vores humør og indstille sig på det,« siger Stephen Fumer, der forsker i maskinkommunikation hos British Telecom i Ipswitch.