Da Google i sidste uge forsøgte at gatecrashe et eBay-arrangement og i den forbindelse promovere sit eget alternativ til eBays Paypal, kom reaktionen med det samme: Ebay, som er en af de største af Googles annoncører, satte øjeblikkeligt en stopper for al annoncering.
Google er fra flere sider beskyldte for at tilrane sig for stor magt i det globale mediebillede, men ifølge internet-analysefirmaet Hitwise viser slagsmålet med eBay, at Googles magt er mindre end antaget.
Dagen efter eBay havde lukket for sin Google-annoncering, kunne eBay konstatere, at 9,6 procent af alle besøgende stadigt kom fra Google. Ugen forinden - hvor eBay stadigt annoncerede på Google - var det tilsvarende tal 10,6 procent. Altså en nedgang i trafikken på en enkelt procent.
»Jeg havde ventet en større nedgang efter at annoncerne blev stoppet,« siger Bill Tancer, fra internet-analysefirmaet Hitwise til Times Online.
En fjerdedel af den trafik, der kommer til eBay fra Google, stammer fra søgninger, hvor folk skriver »ebay« i Googles søgefeldt, snarere end fra de sponsoreret links, som optræder ved siden af søgeresultaterne. Da Googles annonce-politik forbyder at bringe konkurrerende selskabers annoncer sammen med søgeresultaterne, får eBay en pæn portion uspoleret opmærksomhed fra Google uanset, om man annoncerer eller ej.
»Måske vil eBay konkludere, at trafikken opstået fra simple søgninger er nok i sig selv,« siger Bill Tancer.
Google er dog ikke specielt decimeret af den grund. Ifølge Time har Google for nyligt overhalet Cisco, som det mest værdifulde it-selskab målt på markedsværdi.