Sony har som det første firma takket ja til at lægge Chrome-browseren på nye maskiner. Dermed kan Googles browser være på vej mod en større udbredelse end den til dato har nydt.
Der er ingen tvivl om, at det netop var Internet Explorers faste plads i nye Windows-maskiner, der gjorde, at browseren er klodens mest brugte i dag.
Ifølge Sony begyndte man allerede i maj at lægge Chrome på maskiner, der sælges i Nordamerika. Chrome-initiativet blev oprindeligt kaldt en test, men testfasen skulle være ovre nu. Men selv om Sony og Google er tilfredse med forløbet, så er der stadig lang vej endnu.
»Det er et stort problem for os, at folk simpelthen ikke aner, hvad en browser er, og at de derfor ikke har mulighed for at vurdere fordele og ulemper,« siger Google-boss Brian Rakowski, der er ansvarlig for Chrome, til Financial Times.
Det er da også tydeligt, at Google har brug for en hjælpende hånd for at pumpe Chromes popularitet. For eksempel har browseren en markedsandel i Danmark på cirka to procent, hvis man lægger brugertallene fra begge chrome-versioner sammen (version 1 og 2).
Ifølge Google vil man fortsætte med at finde andre måder at promovere browseren på.