Din egen WAP-side - del 6: Finansiering af WAP-tjenester

Den sjette artikel i vores serie om web-udvikling til WAP.

I denne artikelserie beskæftiger vi os med den nye Wireless Application Protocol (WAP). Den nye teknologi gør det muligt at anvende Nettet fra små platforme som håndholdte computere og mobiltelefoner. Den første artikel i vores serie beskrev det tekniske grundlag for WAP-systemet. I den anden artikel gik vi tæt på dokumentsproget Wireless Markup Language (WML). Tredje artikel handlede om WMLScript. Fjerde artikel var et overblik over de bedste udviklingsværktøjer til WAP. I den femte artikel kiggede vi på WAP-teknologiens fremtid.


Denne artikel - den sidste i serien - handler om, hvordan WAP-tjenester skal finansieres. På World Wide Web er bannerannoncer den primære indtægtskilde for de fleste websteder; men på mobiltelefonens lille skærm er der kun meget begrænsede muligheder for at placere reklamebudskaber.


Mobilselskaber


John Strand fra Strand Consult, der er en af initiativtagerne til Wapportal.dk, tror at WAP-tjenester på sigt vil finde en indtægtskilde. "Vi vil på WAP møde en helt ny form for markedsføring - mediet vil undergå en evolution og på samme måde, som tv og radio gav brugerne en ny form for markedsføring, vil vi på det mobile Internet se nogle koncepter som vi ikke kender i dag," fortæller han.


Fremtiden kan være et samarbejde med mobilselskaberne, der tjener penge for hvert minut, man er koblet på Nettet med mobiltelefonen. John Strand mener, at selskaber som Sonofon og Mobilix kan blive nødt til at dele deres indtægter fra WAP-trafikken. "På nuværende tidspunkt tror mange mobilselskaber at de får content og dermed trafikken gratis på deres net og at alting på samme måde som på det traditionelle net er gratis - den tanke er sød - og meget naiv. Jeg tror at operatørerne på sigt vil åbne op for en sharret airtime model hvor man får penge for den trafik man genererer på operatørernes net - hvornår den kommer til Danmark kan kun tiden vise," siger John Strand.


På spørgsmålet om, hvordan hans egen WAP-tjeneste skal finansieres, henviser han til ovenstående med bemærkningen: "Godt spørgsmål - nogle af områderne er forretningshemmeligheder, men som udgangspunkt når det regner på præsten så drypper det på degnen."


Hos den danske Internetvirksomhed Deus ex Machina, der har udviklet MinWap.dk, forventer man ikke at kunne tjene penge på sin WAP-tjeneste lige med det samme. "Det er jo ‘the new economy' i en nøddeskal - at forære ting væk og finde sine penge et andet sted," siger Peter T. Hansen. Det handler i stedet om at vinde så mange registrerede brugere så muligt, og opbygge et stærkt brand. Indtægterne kan i stedet komme fra det websted, som er tilknyttet WAP-tjenesten, mener han.


Peter T. Hansen er skeptisk overfor, om mobilselskaberne vil være parat til at dele indtægterne fra WAP-trafikken. "Det er urealistisk når man tænker på hvordan de normalt har det med Internet. Hvorfor skulle de gøre det?" spørger han.


Sponsorering


Internet-tjenesten Kultunaut var blandt de første i Danmark til at etablere en informationstjeneste for WAP-mobiltelefoner. Mads Gudmand-Høyer fra Kultunaut fortæller, at man ikke umiddelbart forventer at tjene penge på sin WAP-service. "En reklamefinansiering eller sponsorering kan helt sikkert være en måde at finansiere en del af udgifterne til en WAP-service. Udover en den direkte reklamefinansiering, kan man godt tænke sig at spillesteder, kulturinstitutioner mv. ønsker at bidrage til at få en fremtrædende placering på kalenderen. Det er dog næppe en brugbar model for Kultunaut, og desuden er der ikke mange penge indenfor kulturen til den slags annoncering. Generelt ønsker jeg at holde Kultunaut fri for reklamer så længe der er andre muligheder, men på det punkt er Kultunaut nok meget specielt og ligner nok ikke andre tilsvarende sites på dette område," siger Mads Gudmand-Høyer.


Mediet er ikke egnet til farvestrålende annoncebannere, men reklamebudskaber vil alligevel finde vej til den lille skærm. "F.eks. et hurtigt flash ‘denne service er sponseret af' ... Men annoncer skal nok opfattes mere bredt, f.eks, som køb af velplacerede links, køb af links i valgmenuen, køb af tekstannoncer, evt køb af tekst i titellinien," påpeger Mads Gudmand-Høyer.


En mulighed kan være at samarbejde med andre WAP-tjenester. "KultuNauts WAP service vil sandsynligvis indgå i andre WAP-tjenester (f.eks. som forskellige former for personaliserede tjenester). Den slags WAP-portaler vil måske være interesseret i at bidrage til driften, fordi det er trafikskabende til forskellige kommercielle sites der f.eks. lever af handel over mobiltelefonen," spår Mads Gudmand Høyer.


Dansk WAP-kampagne


Den første danske annoncekampagne med WAP-annoncer er allerede gennemført i samarbejde mellem annoncenetværket href="http://www.247europe.com" target="_top">24/7 Europe,
herretøjsforretningen target="_top">dressmart og target="_top">Krak. Den to uger lange WAP-kampagne blev afviklet på
Krak's WAP-tjeneste. Ved et klik på dressmart's annoncelink på Kraks WAP
site blev brugerne sendt ind på et såkaldt "microsite".


24/7 Europe afviklede verdens første WAP kampagne for det finske
børsmæglerselskab eQ Online i oktober. Firmaet har udviklet en speciel annonceserver til WAP, der håndtering styring af kampagnen og rapportering til sitet og annoncøren. Rapporteringen følger de standarder, som reklamebranchen (DRB) har for online medier.


"Annoncekampagnen på vores WAP-site giver os mulighed for at vurdere, om vi skal tilbyde annoncering på sitet eller opkræve brugerbetaling, når man benytter tjenesten. Selv om WAP-teknologi stadig er på begynderstadiet, vil vi i fremtiden se flere og flere tjenester og mere avanceret udnyttelse af mediet. Vores mål er, sammen med 24/7 Europe og dressmart.com, at lave en kampagne, der kan danne grundlag for vores fremtidige strategi på området," siger sektorchef Peter Budtz, Krak Internet.


Christoffer L. Feilberg fra 24/7 Media Danmark tror, at annoncer kan være vejen frem for mange WAP-tjenester. "Jeg mener godt, at der på sigt kan laves sites, der udelukkende er finansieret af reklamer. De sites, som er interessante, er søgemaskiner, portaler, shopping, gambling og erhvervsinformation. I 24/7 er vi i færd med at opbygge et netværk af WAP sites på tilsvarende måde som vi har det med web-sites, og det er jo fordi vi tror på at vi kan tjene penge på det og dermed også vores WAP sites."


Han mærker heller ingen modvilje blandt annoncørerne for at beskæftige sig med det nye medie. "Vi har flere annoncører, som er klar til at annoncere på mediet som det er i dag, og i takt med at mediet udvikler sig vil der komme flere. Der vil være nogle helt unikke måder at annoncere på, som ikke findes tilsvarende på Internettet via pc. Det er vigtigt at udnytte mediet til det, som det er godt til, nemlig at det er tilgængeligt hele tiden og at det er tændt ca. 16 timer i døgnet og er et personligt medie. Alt det kan annoncørerne bruge til at skræddersy og målrette deres annoncer. I fremtiden vil vi se en sammensmeltning af medierne, som vil være en fordel for brugerne og for annoncørerne," fortæller Christoffer L. Feilberg.


Få brugere


Hvad enten indtægterne kommer fra annoncer, sponsorater, betalt indhold, et partnerskab med en portal eller mobilselskaberne - så længe antallet af danske WAP-brugere er så begrænset, som det er tilfældet i dag (det skønnes at det totale antal brugere er under 10.000), så vil der kun være meget begrænsede muligheder for at tjene penge på WAP-tjenester. Indenfor 2-3 år vil båndbredden på mobilnettet stige voldsomt, og det vil betyde helt nye WAP-tjenester med farver, video og lyd, som for alvor vil gøre det interessant for annoncører at sende reklamebudskaber ud til mobile brugere.

Hent en oversigt over alle artikler i denne serie




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Jobindex Media A/S
    Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

    Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

    18. september 2024 | Læs mere


    Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

    Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

    25. september 2024 | Læs mere


    NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

    Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

    26. september 2024 | Læs mere