Den voldsomme kritik af e-handelsfondens lempeligere betalingsregler for e-mærkede webbutikker får ikke Forbrugerrådet til at ryste på hånden. Et nyt regelsæt tillader i fremtiden, at webbutikker tager imod betaling via bankoverførsler, og det øger ifølge kritikerne risikoen for, at useriøse forhandlere snyder kunderne.
Jurist i Forbrugerrådet, Tina Dhanda, der sidder i e-handelsfondens bestyrelse erkender, at det nye regelsæt stiller kunderne ringere, hvis en webbutik eksempelvis går konkurs. I den slags tilfælde må kunder stille sig op i køen sammen med de øvrige kreditorer, og det betyder i praksis, at kundernes penge er tabt.
»E-mærket er ikke en sikring mod konkurs. Hovedformålet er, at forbrugerne kan handle trygt på nettet, og hvordan butikkerne opfører sig i forhold til skatteregler og andre dele af lovgivningen, forholder vi os ikke til,« siger Tina Dhanda.
Hun mener ikke, at de nye regler svækker e-mærket og peger på, at mærkningsordningen sikrer en hurtig reaktion overfor butikker, som modtager klager fra kunder.
»Vi råder forbrugerne til at bruge betalingskort, og vi har lagt stor vægt på, at betaling med kreditkort fortsat fremtræder som den primære betalingsform. Derfor har vi accepteret, at der nu også bliver mulighed for at betale med bankoverførsler,« siger Tina Dhanda.