Japanere raser over opringninger

Japanske reklamefolk har taget et nyt våben i brug. Ved at ringe op til tilfældige mobilnumre og lade den ringe én gang udnytter de, at de fleste mennesker ringer tilbage. I stedet for at få en, man kender, i røret, bliver opkaldet besvaret af et telemarketingsfirma, der prøver at lokke tegnebogen frem fra sit skjul i baglommen.

Klokken er 7 om morgenen i Tokyo. Netop som millioner af mennesker står op for at møde en ny dag, begynder tusindvis af mobiltelefoner at ringe ? en gang.

Disse opkald, der er kendt som ?one-giri?, har tidligere været nærige mobilkunders foretrukne værktøj til at få en lavere mobilregning. Ideen er at udnytte, at de fleste mennesker ringer tilbage, når de ikke nåede at tage telefonen.

Ved kun at lade den ringe en gang bliver det nummer der ringes fra nemlig registreret i telefonens hukommelse. Derved sparer man penge, fordi man i Japan først betaler, når telefonen bliver taget i den anden ende.

Det har smarte salgsfolk nu fundet ud af at udnytte. Ved at lade computere ringe op til tilfældige numre udnytter man dette, til at få folk til at ringe op til det nummer der har ringet til en.

Når man så ringer op, får man en båndoptager i den anden ende - ofte med følgende budskab:

- Tak fordi du har ringet. Velkommen til vores service hvor du kan møde søde piger. Hvis det er første gang du ringer så tryk på firkant to gange.

Når kunden så gør det, får han en sælger i røret, og nu skal man opgive navn, adresse, telefonnummer og evt. arbejdsplads. Typisk skal man så overføre penge til firmaet for brug af deres services.

Inkasso

Nogle firmaer er gået endnu videre, og ringer op gentagne gange til de mennesker, der er blevet narret til at ringe til nummeret. Nogle af disse kunder har oplevet at blive afkrævet flere hundrede dollars. Kunder der ikke har villet betale, er blevet ringet op på deres arbejdsplads og truet med inkasso, hvis de ikke betalte med det samme.

Faktisk skylder kunderne ikke disse selskaber en krone. Men mange vælger dog at betale, i stedet for at få besøg hjemme eller på arbejdspladsen af en person der kræver betaling, for brug af f.eks. telefonsex selvom de aldrig har ringet op til et sådant nummer. Men for at undgå at blive hængt ud vælger mange altså at betale.

Nedbrud

Teleselskaberne har ikke reageret hurtigt nok. Og det selvom kunderne har klaget over det i nogen tid. Argumentet, fra udbydernes side, har været, at det ikke er ulovligt at ringe op til folk for dernæst at lægge på. Der har derfor ikke været noget, udbyderen kunne gøre. Men det har ændret sig nu.

Den 15. juli oplevede Osaka, Japans næststørste by, at telefonnettet gik ned som følge af ?one-giri? opkald. På denne dag oplevede man den totale mængde af opkald steg kraftigt omkring klokken ti om morgenen. Telefonselskabet blev nødt til at halvere antallet af opkald, som kunderne kunne foretage. Forstyrrelsen varede i flere timer, og gik ud over mere end 5 millioner telefonkunder. Problemet blev sporet tilbage til en ?one-giri? operatør, der hvert tredje minut havde foretaget mere end 4000 opkald til tilfældige mobilkunder.

Men det stoppede ikke der. 14 dage senere var det samme firma ansvarlig for et tilsvarende nedbrud. Men her kunne telefonselskabet hurtigt finde ud af hvorfra opkaldene kom og sørge for at afbryde deres telefonlinier. Afbrydelsen kan, under Japansk lovgivning, kun være midlertidig.

Det har fået NTT, der er Japans største telefonselskab, til at foreslå at lovgivningen nu ændres, så det bliver muligt at afbryde disse linier permanent. Reglerne er nu blevet ændret, men der er kun mulighed for at afbryde selskaber der overbelaster telefonnettet.

Hvis en ?one-giri? operatør i stedet vælger at foretage færre opkald, så det ikke belaster nettet, er der intet telefonselskaberne kan gøre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere