IT-konsulenthuset Vizion Factory Newmedia Aps måtte indkassere et ordentligt dyk i resultatet for året 2001. Fra et overskud i 2000 på 288.000 kroner til et mindre underskud på 33.000 kroner.
Men altafgørende for selskabet er, at det fortsat eksisterer. Dets selskabsmæssige storebror, Vizion Factory E-Learning A/S gik nemlig konkurs i starten af sommeren med 24 medarbejdere ? og trak moderselskabet Vizion Factory A/S med sig i faldet.
Derfor hang der i junidagene nogen undergangsstemning over navnet Vizion Factory. Men ifølge en af stifterne Jason Hellowell er Vizion Factory Newmedia Aps et sundt fungerende selskab med ni ansatte.
Vi skylder ikke nogen noget, men vores resultat er da påvirket af, at E-learning skyldte os penge for nogle grafiske webydelser. De penge får vi selvfølgelig ikke, siger han med henvisning til 216.000 kroner i tilgodehavende hos e-learningselskabet.
Det konkursramte selskab havde ellers gode kunder såsom Specialarbejderforbundet i Danmark (SiD). Imidlertid har Vizion Factory Newmedia Aps fået nogle ting ud af konkursboet, så selskabet blandt andet vedligeholder e-learningløsninger.
E-learning vil selskabet ikke umiddelbart satse på. Det marked ligger stille i adskillige måneder endnu, vurderer Jason Hellowell, der også sad i bestyrelsen for e-learningselskabet.
Satser på internationalt produkt
Vizion Factory Newmedia Aps er i færd med et strategiskift, som Jason Hellowell kalder det. Væk fra webdesign og content management systemer. Især salg af CMS har afskåret adskillige webfirmaer fra at tjene flere penge på deres kunder.
- Når firmaerne selv kan vedligeholde deres websider, mister webhusene indtjeningen. Og vi hører virksomhederne fortælle, at de bliver løbet på dørene af producenter af content management systemer. Derfor går vi andre veje, forklarer han.
IT-konsulenthuset satser i 2002 på at sælge software til videndeling, knowledge management. Det sker i samarbejde med det britiske softwarefirma, Autonomy, hvis løsninger Vizion Factory
Newmedia Aps har implementeret hos Telia Internets portal comhjem.dk og Byggeriets Arbejdsgiveres portal, bygviden.dk.
Internationalt bliver Autonomy's software brugt hos CNN og BBC samt bilfabrikanten Ford. Netop med sådanne kunder på referencelisten regner det danske konsulenthus med at kunne adskille sig fra andre softwarefirmaer, der tilbyder knowledge management.
- Vi bruger vel 70 procent af vores tid lige nu på at få introduceret og solgt Autonomy. Det skal være en af vores kerneydelser fremover, forklarer Jason Hellowel, der tilføjer, at det også tog et år fra de første kontakter var skabt, til aftalen var på plads først på sommeren.
Det betyder ikke, at webdelen helt bliver skrinlagt. Den del af forretningen bliver bare drejet i en anden retning, udvikling af netbaserede værktøjer, der kan bruges af kunden.
E-learning tager Vizion Factory Newmedia Aps ikke fat på foreløbig, fordi det er markedet ikke modent til, mener Jason Hellowell. Men engang med tiden håber han, at der igen kan komme gang i den del af forretningen.
Relevante links:
Vizion Factory Newmedia Aps.
Autonomy