Oki går målbevidst efter at sætte sig på markedet for printere, telefax og kopiløsninger til erhvervslivet. De seneste år har selskabet gradvist udfaset sine produkter til privat-kunderne, og nu tager Oki det endelige skridt og vil i fremtiden udelukkende satse på erhvervslivet.
"Vi tror på, at man er bedst, når man er fokuseret på det, man laver. I fremtiden er det specialisterne, der kommer til at dominere markederne. Derfor vælger vi at koncentrere os udelukkende om det område, hvor vi er bedst, nemlig den avancerede LED-printer-teknik, som bruges i erhvervslivet," siger marketingchef i den danske afdeling af Oki, Lars Hargaard og fortsætter:
"Konkurrencen på inkjet-markedet er meget høj, og indtjeningen er presset. Der er simpelthen for lidt penge dér til, at det kan betale sig for os at være til stede," siger Lars Hargaard.
Da Oki i efteråret 2000 lancerede farve-LED-printerne C7000 og C9000 revolutionerede det på det nærmeste business-printermarkedet. Udskriftshastigheden blev tredoblet i forhold til det, man hidtil havde set på markedet. Samtidig gjorde printerne det muligt at skrive på en lang række papirformater, som man før havde været nødt til at få printet på trykkeri.
Snart lanceres den nye generation af printerne, som Oki forventer sig meget af.
"Inden for to år vil vi opfattes som en af de tre vigtigste mærker for erhvervslivet. Det er vores klare mål," siger Lars Hargaard, og udpeger de nye printerne, som et af de produkter, som skal bane vejen.
Siden Okis første generation af C7000 og C9000-printerne kom på gaden er selskabets markedsandel på farvelaser-markedet i Danmark mere end tredoblet fra 3,3 procent i 2000 til 10,3 procent ved udgangen af 1. kvartal 2002. Inden udgangen af 3. kvartal 2003 skal de nye produkter have indtaget 15 procent af markedet for farvelaser-printere. Et marked hvor Hewlett-Packard, Xerox og Lexmark er de største konkurrenter.
Samlet set sælger Oki fire procent af printerne det danske printermarked.