Det er hurtige leverancer af rå data til private og erhvervskunder på farten, der bliver omdrejningspunktet, når TDC 3. oktober tager hul på 3G-telefonien.
Tidligere meldinger fra selskabet har ellers lydt på at det skulle være indholdstjenesterne, der skulle drive 3G-udrulningen. Men nu har piben fået en anden lyd.
»Det er det helt basale, nemlig netadgang, der skal drive væksten,« siger TDC Mobils administrerende direktør Mads Middelboe, der forventer at 85 procent af trafikken kommer til at være rå data i form af adgang til internettet, intranet og lignende, mens kun 15 procent af trafikken vil relatere sig til indholdstjenester som TDC's eksisterende Fly-portal, der i dag har omkring 200.000 brugere.
Dermed har TDC vendt rundt på en tallerken i forhold til tidligere udmeldinger. Ved lanceringen af netop Fly i marts sidste år sagde Mads Middelboe til ComON at:
»Hvis 3G skal blive en succes, er det helt afgørende at danskerne er parate til at udnytte de nye muligheder. Derfor går vi i gang bid for bid, i takt med hvad brugerne er klar til og har behov for.«
At strategien nu hedder rå data frem for indhold, illustreres også ved TDC's plan for udrulningen af 3G-telefoni. Fra 3. oktober tilbyder TDC Mobil 3G-datakort til erhvervskunder og først fra midten af november er selskabet klar til at tilbyde 3G-telefoner til private såvel som erhvervskunder.