Mange bygger stadig deres egne computere, men monteringen af de enkelte dele kan ofte volde problemer. Det konkluderer Forbrugerklagenævnet, der har behandlet en lang række sager om problemer med montering af processorer af mærket AMD.
»Der har været en hel del sager, hvor forbrugere har klaget over AMD-processorer, som er gået i stykker ved monteringen. Det er både almindelige forbrugere og folk, der arbejder med computere professionelt,« siger Tina Morell, jurist i Forbrugerstyrelsen.
I langt hovedparten af sagerne har forbrugerne fået medhold og deres penge retur.
Processorer udvikler stor varme og det er derfor vigtigt at der monteres en køler ovenpå. Køleren fæstnes til processoren ved hjælp af en bøjle, som i AMD's tilfælde er meget stram. Det betyder, at folk ofte får trykket direkte på køleren i stedet for bøjlen, og medfører, at processoren knækker.
»Forbrugerklagenævnet anser produktet for at være mangelfuldt, hvis forretningen ikke før salget har advaret om, at det er et sart produkt,« fastslår Tina Morell.
Ifølge Forbrugerklagenævnet er produktet ikke alene sart, nævnet konkluderer direkte i en afgørelse, at AMD-processorer 'er et særdeles kompliceret produkt, der ikke egner sig til salg til forbrugere eller andre uden særlig viden og erfaring med produktet'.
Det er ikke kun selve monteringen der kan volde problemer. Pastaen, der skal sikre kontakt mellem køler og processor skal også være doseret helt korrekt for ikke at risikere overophedning. Desuden er det også muligt at vende køleren omvendt, med det resultat, at processoren knækker.
»Hvis man ikke lige arbejder med at montere AMD-processorer professionelt, er det sikreste at holde sig fra at installere dem selv« fastslår Tina Morell.