Et nyt samarbejde mellem Elsparefonden og SKI skal gøre det lettere for indkøbere i det offentlige at finde frem til de mest energieffektive produkter, når de køber ind. It-producenter og -leverandører kan nu sætte Elsparefondens logo ud for deres produkter i SKI's varekataloger, hvis deres produkter lever op til energikravene i Elsparefondens indkøbsvejledning.
»For at sænke elforbruget i det offentlige har vi indgået samarbejdet med SKI, som skal gøre det lettere for det offentlige at handle energieffektivt gennem SKI. I dag er alle statens institutioner forpligtet til at overholde Energistyrelsens cirkulære og dermed købe ind efter Elsparefondens indkøbsvejledning. Derfor tilbyder vi nu, at producenter og leverandører kan sætte Elsparefondens logo ud for deres energieffektive produkter i SKI´s varekataloger, så de offentlige indkøbere hurtigt kan finde markedets mest energieffektive produkter,« siger Christian Jarby, projektleder i Elsparefonden.
Det offentlige købte sidste år it-udstyr for over to milliarder kroner gennem SKI. Det er mere end halvdelen af det offentliges indkøb af it-udstyr. Ifølge Elsparefonden kan det offentlige spare helt op til 500 millioner kroner om året på elregningen, hvis der fremover bliver købt energieffektivt ind.
»Det offentlige vil i stigende grad efterspørge energieffektive produkter. Allerede i dag er alle statens institutioner forpligtet til at følge Elsparefondens indkøbsvejledning, når de køber ind. Samtidig håber vi, at mange kommuner og de nye regioner fremover vil bruge indkøbsvejledningen. Derfor vil der være et voksende behov for at synliggøre de energieffektive produkter,« siger Christian Jarby.
Dell og Apple er blandt de første, som benytter Elsparefondens logo i deres markedsføring gennem SKI's varekataloger.