Andre lignende centre rundt omkring i verdenen har som regel en eller to forskere tilknyttet. Det er nyt, at man i Danmark nu har samlet så sror en gruppe af forskere, der skal studere computerspillene nærmere.
På centret har man samlet blandt andet forskere med baggrund i psykologien og filmverdenen.
»Vi mener, at det vigtigt at forske i computerspil, fordi det er et meget stort kulturelt og industrielt felt, som vi ved meget lidt om. Forskningsmæssigt er det et område, der stort set har ligget uberørt hen. Det er på tide at bringe samfundsdebatten om spil videre og erstatte mediepanik og bekymring med fakta og viden. Computerspil er i dag en ledende kraft i udviklingen af nye sociale rum og nye kommunikationsteknologier. Ser man bort fra tv, er spillene muligvis også den vigtigste sociale og æstetiske kulturgenre i dag. Vi ved næsten ingenting om denne genre. Derfor er vi selvfølgelig nødt til at udforske den nærmere,« udtaler Espen Aarseth, lektor på IT-universitetet og redaktør af Gamestudies.org, der opgives at være verdens første akademiske tidsskrift for spilforskning.
Målet med centret er ifølge forskerne at blive et ledende forskningscenter inden for det nye felt, som computerspilstudier er. Forskerne vil se nærmere på de kulturelle og kommunikative egenskaber ved computerspillene ved at sætte fokus på æstetik, brug og design af spillene. Blandt andet vil de søge at finde svarene på, hvordan man kan bruge spillene i undervisningen af børn og unge, og de vil se nærmere på spørgsmålet om etik i voksenspillene.
Planen er også at opbygge et stort spilbibliotek med de mest populære spil inden for forskellige genre. Desuden ønsker man i biblioteket at opbevare de spil, som man vurderer, vil have en særlig betydning for eftertiden.