Den netop fremlagte kvartalsrapport fra TDCs nyerhvervelse Song Networks viser pæn fremgang i alle tal - på nær de danske.
Som det eneste land gav Danmark i 3. kvartal stadig underskud - og ikke nok med det. Underskuddet i de seneste tre måneder er større end selskabets tab i hele første halvår.
Således måtte Song Networks notere et dansk underskud på 8 millioner kroner ud af en omsætning på 65 millioner kroner, mens samtlige andre markeder gav et massivt millionplus.
Ifølge Song Networks administrerende direktør Mats Lundqvist er den danske afdelingsimpelthen for lille til at give overskud.
»Vi er meget små i Danmark og vores årsomsætning er under 300 millioner kroner. Det er på sin vis for lille til at kunne blive rigtig konkurrencedygtig. I alle andre lande er vi relativt store - især i Sverige og Finland - men i Danmark er vi basalt set for små. Det er den primære forklaring på underskuddet,« siger Mats Lundqvist til IT-avisen ComON.
Han erkender, at det ikke er godt nok, at selskabet er gået tilbage i Danmark, men det vil ændre sig nu, hvor TDC tager over, siger han:
»Vi har tabt omsætning og har ikke været i stand til at vende forretningen på samme måde, som i de øvrige lande. Men det vil ændre sig nu, hvor TDC har overtaget os. Danmark bliver nu vores suverænt største marked,« siger Mats Lundqvist.
Afviser at dansk direktør blev ofret
I midten af september 2004 forlod Song Networks danske direktør Lars Netterstrøm sin post. Det exit kan - set i lyset af den dårlige økonomiske udvikling i Danmark i tredje kvartal - tolkes som om, at Netterstrøm blev bedt om at gå. Det afviser Mats Lundqvist dog.
»Lars Netterstrøm var en del af den økonomiske rekonstruktion i Danmark - og hans afgang har været planlagt i lang. Selvfølgelig har han som direktør for Danmark ansvaret for økonomien, men afgangen har hverken noget at gøre med, at Danmark har leveret dårlige resultater eller, at TDC nu har overtaget os,« siger Mats Lundqvist.
Samlet set nåede Song Networks omsætning i tredje kvartal op på 499 millioner kroner, mens overskuddet blev 20 millioner kroner. Målt i forhold til samme periode i 2003 er det en markant fremgang. Omsætningen steg 13 procent, mens selve bundlinjen blev forbedret med 25 millioner kroner fra et tab på fem millioner kroner i 3. kvartal 2003.
Song Networks - fordelt på lande i 3. kvartal, 2004
Sverige:
Omsætning: 203 mio. kr.
Resultat: 11 mio. kr.
Finland:
Omsætning: 125 mio. kr.
Resultat: 12 mio. kr.
Norge:
Omsætning: 106 mio. kr.
Resultat: 5 mio. kr.
Danmark:
Omsætning: 65 mio. kr.
Resultat: -8 mio. kr.