Det tyder på, at de stridende parter i mobilbranchen.er ved at blive gode venner igen. TDC har indkaldt Tele2 til forsoningsmøde i denne uge med det formål at finde en løsning på problemerne.
»Vi er helt klart interesserede i at få løst problemerne, og det er glædeligt, at TDC nu har taget kontakt til os. Det koster jo en masse ressourcer - både hos os og dem - og kommer ingen til gode. Slet ikke kunderne,« fortæller Tele2s markedsdirektør Thomas Nistrup til IT-avisen ComON.
Han forklarer, at det generelt er et »brancheproblem« og, at branchen derfor som helhed er meget interesseret i at finde en løsning. På fastnetområdet fungerer det fint, forklarer Thomas Nistrup, men endnu er der ikke de samme forretningsgange på mobilområdet.
»Man bør kunne lave et moderne system, der fungerer elektronisk, så kunder kan blive flyttet fra et selskab til et andet på én dag. Dertil kommer den tid, det tager at lave et sim-kort. Men samlet bør tiden ikke være længere end maksimalt syv arbejdsdage,« siger Thomas Nistrup.
Et af de nuværende problemer er, at når Tele2 får fat i eksempelvis en Telmore-kunde, kan selskabet ikke identificere om kunden er i stald hos TDC, Telmore eller en helt tredje, der bruger TDCs netværk, fordi det nuværende system ikke kan skelne mellem selskaberne.
Derfor sender Tele2 typisk anmodningen til TDC, der hvis de ikke kan genkende kunden, afviser skiftet.