Post Danmark dødsdømmer efterkrav

Massive prisstigninger på efterkrav har vakt protester blandt flere onlineforhandlere. Flere har ligefrem droppet at sælge per efterkrav. Post Danmark kalder efterkravs-forretningen for besværlig og overvejer helt af afvikle produktet.

Hos Post Danmarks lægger man ikke skjul på, at efterkrav er en dårlig forretning. Søren Ravn Jensen er vicedirektør i Post Danmark, og vurderer at produktet vil være afviklet indenfor få år.

»Det er et nedadgående produkt. Der er færre som sender deres pakker per efterkrav. Det her produkt er på vej ud,« siger han.

Blandt landets onlineforhandlere kan det tydelig mærkes at det er blevet dyrere at sende varer per efterkrav. Hvor det sidste år kostede omkring 60 kroner at sende en pakke på et kilo til en slutkunde, må onlineforhandleren i dag give 106 kroner. Oven er det slut for kunderne, at få bragt pakkerne til hoveddøren. Med de nye regler skal kunden selv bevæge sig over på posthuset eller kiosken for at hente sin pakke. Og det er med til at forøge leveringstiderne med det resultat, at flere kunder helt dropper at handle per efterkrav.

»I værste fald kan vi tabe på omsætningen på grund af de høje gebyrpriser,« siger Eskild Jensen, formand for FOIF (Foreningen af Online IT Forhandlere).

Han peger på at ordningen for mange kunder har været forbundet med en særlig tryghed, fordi man først skal betale, når man har modtaget varen.

Hos Computersalg.dk har man draget konsekvensen af de højere priser på efterkravspakker. Her har man nemlig helt valgt at droppe ordningen.

»Det er blevet alt for dyrt for at sende varer per efterkrav. Men det mest irriterende er måden de ændrer servicen på. For kunderne mister reelt en valgmulighed ved at betalingsformen bliver indskrænket,« siger Kim Rand, der står bag Computersalg.dk.

Søren Ravn Jensen forstår godt utilfredsheden blandt online- forhandlerne, men peger på at efterkrav kun har givet røde tal på bundlinjen.

For ifølge Post Danmark er andelen er forsendelser per efterkrav dalet fra 1,8 millioner pakker i 2006 til en million i 2008.

»Vi forsøger blot at tilpasse produktet til de reelle markeds- betingelser, konkluderer Søren Ravn Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere