En ny rapport fra analysefirmaet Gartner forudsiger at forbrugerne vil bruge mere end 30 milliarder kroner i mobile App Stores i 2010. I løbet af det sidste år er der registreret 2,5 milliarder downloads i de forskellige App Stores - langt de fleste selvfølgelig i Apples App Store. Dette tal vil næsten blive tidoblet frem til 2013, hvor Gartner forventer 21,6 mia. downloads.
Men det betyder ikke, at omsætningen i de mobile App Stores også bliver tidoblet. For en stor del af disse downloads er gratis programmer, der måske finansieres med annoncer eller på andre måder. Gartner anslår at den totale omsætning i de mobile App Stores blev på 4,2 mia. dollar i 2009, og det ventes at stige til 29,4 mia. dollar i 2013.
Det forventes at 82 procent af alle downloads i App Stores er gratis programmer i 2010, og det vil stige til 87 procent i 2013.
"Spil er fortsat den mest populære applikation, og mobil shopping, sociale netværk, værktøjer og produktivitets-værktøjer fortsætter med at vokse og tiltrække flere penge," siger Gartners research-direktør Stephanie Baghdassarian.
Der er mange forskellige forretningsmodeller for mobile applikationer, herunder salg af premium-versioner eller opkrævning af betaling for avancerede funktioner, salg af fysiske produkter gennem applikationer eller forskellige former for reklamer.
En del af den forudsagte vækst i de mobile App Stores skyldes, at antallet af smartphone-brugere forventes at stige voldsomt i de kommende år - det skyldes altså ikke nødvendigvis, at de eksisterende brugere begynder at bruge flere penge i App Stores.
De nye smartphone-ejere er generelt mindre teknisk kyndige end de early adopters, som allerede i dag handler i App Stores, og det betyder at de har større barrierer i forhold til at betale online, mener Gartner - derfor vil de i højere grad gå efter gratis-applikationer.
"Forbrugerne vil have et stort udvalg af App Stores og vil vælge dem, der gør det nemt at finde interessante applikationer og gør det let at betale for dem. Udviklerne skal tænke meget grundigt over, ikke bare hvilken platform de skal vælge, men også hvilken forretning de skal markedsføre deres applikation i," siger Carolina Milanesi fra Gartner.