Anja Rossel forærede for nylig sin seks-årige søn en iPod Touch. Kort efter modtog hun en regning på 10.000 kroner for sønnens køb i iTunes. Knægten havde købt spil-points til nogle børnespil, og gjort det så flittigt, at regningen nåede de 10.000 kroner i løbet af kun 26 minutter. Det fortæller Berlingske Tidende i dag.
Moderen forsøgte at klage sin nød til firmaet, men kunne i første omgang ikke finde noget telefonnummer til Apple. Først da hun henvendte sig til forhandleren, fik hun oplyst et telefonnummer. Efter at kontakten var blevet etableret, og hun havde fremsendt en email til rette vedkommende, valgte Apple at annullere den omfangsrige iTunes-regning.
Forklaringen på den hurtigtsvulmende regning var ifølge Berlingske Tidende, at Anja Rossel havde sat sin iTunes-konto til at tillade in-app-køb, hvor man ikke skal genindtaste brugernavn og adgangskode.
Det udnyttede sønnike, da han skulle have nye forsyninger af ”Smurfberries” og ”Megapoint” til sine spil. Han klikkede blot OK til købtstilbudet og troede, at optankningen var en del af spillet. Af de 17 fakturaer, der dumpede ind ad brevsprækken et par dage efter, fremgik det, at det spilglade barn havde handlet for 10.000 kroner på kun 26 minutter.
Anja Rossel fortæller til Berlingske, at hun ikke havde forventet at få regningen annulleret, eftersom der står på fakturaerne, at købene er bindene.
”Jeg mødte stor forståelse fra både spiludviklerne og hos iTunes. Men de understregede også over for mig, at det var en engangs-forestilling, og at jeg skulle passe mere på i fremtiden,” fortæller hun til avisen.