Ikeas svenske website gik i luften i starten af august og er allerede blevet svenskernes foretrukne webbutik, hvad angår besøgende i butikken. I den første levemåned var der således 184.000 mennesker igennem butikken. Det skriver ComputerSweden ifølge Computerworld online.
Ifølge Ikeas svenske marketingschef skal successen findes i det faktum, at Ikea er Sveriges mest kendte varemærke og at folk har tillid til mærket.
Danmark er sammen med Sverige prøveland for Ikeas webbutikker. Men Ikeas danske ledelse forventer ikke samme succes med forretningen i Danmark. Den danske butik blev lanceret en måned senere end den svenske, så Ikea har endnu ingen statistikker fra Danmark.
- Det kommmer ikke til at gå lige så hurtigt herhjemme. Svenskerne har en helt anden og større tradition for postordresalg og fjernsalg end Danmark har. Afstandene er større i Sverige end i Danmark, og det er den afgørende årsag til at e-handel slår godt igennem Sverige og mindre i Danmark , siger Ikeas danske marketingschef Peter Høgsted til Computerworld online.
Ikea åbner yderligere butikker i Kina, Rusland og Australien indenfor det næste år.