I stedet for at hælde penge i normale annoncer, vil danske Valuesoft fremover hælde penge i enhver, der kan få fat på en ny kunde til selskabet.
Belønningerne, som diskret omtales som »erkendtligheder«, er klart i den bedre klasse: Hvad med for eksempel en rejse til New York? Eller måske et nyt fladskærms-tv?
»Erkendtligheder« som ovennævnte ligger i prislejet omkring 10.000 kroner, og det kan være i underkanten, hvis den kræsne målgruppe virkelig skal forstå værdsætte gaven, mener Valuesoft. Selskabet overvejer derfor at sætte beløbsrammen op til det tre-dobbelte.
Det er dog ikke en hvilken som helst cd-rom med programstumper, man skal skaffe kunder til. Valuesofts system koster i omegnen af en halv til en hel million kroner.
Det egenudviklede, danske it-system betegnes som en »all-in-one publishing + sales solution.« Det specielle ved systemet er, siger firmaet, at det henvender til en meget begrænset målgruppe, som er svær at få i tale med normale markedsføringsmåder.
»Journalister og avis-folk er en speciel flok. De kender allesammen hinanden og taler meget sammen. Derfor får de en en erkendtlighed, som de virkeligt husker, hvis de hjælper os til at få en ny kunde,« fortæller Claus Levin Sepstrup, direktør i Valuesoft.
Han siger til ComON, at han godt er klar over, at de dyre gaver bringer selskabet ind i en gråzone, hvor nogen måske ville tale om bestikkelse.
»Jeg ved da også godt, at journalister kan være særligt følsomme, når det gælder integritet. Men ind til videre har vi ikke stødt på specielt negative reaktioner overfor denne markedsføringsmetode,« siger han.
Ifølge firmaet selv har Valuesoft i forvejen en større del af alle danske dagblade som kunder.