Med den nye aftale får Napster-brugere adgang til mere end halvdelen af den musik, der er mest efterspurgt - mod betaling. Napster kunne tirsdag offentliggøre den nye distributionsaftale med MusicNet, en alliance bestående af RealNetworks, EMI, Bertelsmann og Warner Music.
MusicNet skal gøre det muligt at købe pladeselskabernes musik på Internet - f.eks. gennem Napster og andre tjenester, som underskriver distributionsaftaler. MusicNet konkurrerer direkte med Duet, en alliance af Sony og Vivendi Universal.
Aftalen mellem Napster og MusicNet betyder at Internet-tjenestens brugere først får adgang til at bytte sange fra små uafhængige pladeselskaber samt egne produktioner. For et ukendt ekstra beløb bliver det muligt at hente et begrænset antal MusicNet sange.
Endnu er det mere end tvivlsomt, om Napster får succes med sin betalingsmodel. En undersøgelse, som Webnoize har gennemført, viser at 87 pct. af Napsters brugere vil skifte til andre filudvekslingstjenester, hvis de bliver tvunget til at betale.
Webnoize kan også fortælle, at antallet af filer, som er udvekslet gennem Napster, er faldet fra 2,79 mia. i februar til 360 mio. i maj.
(Kilde: CNET)