Der gennemføres i øjeblikket forsøg med eksamensopgaver med adgang til nettet på otte gymnasier og seks handelsskoler i fagene dansk, matematik og samfundsfag samt økonomi, markedsføring og afsætning. Der er planen, at alle gymnasier skal have eksamener i de pågældende fag med adgang til internettet fra 2011. De danske gymnasier er de første i verden, som åbner for eksamener med adgang til nettet.
Blandt deltagerne i forsøget er Nærum Gymnasium, hvor to 3.-g-klasser prøvede kræfter med den digitale eksamensform, da de den 30. oktober var til skriftlig prøve i dansk. Det stiller nye krav til opgaverne, som skal relateres til relevante faglige mål, som bedre kan opfyldes med internetadgang end uden. Desuden må opgaven konstrueres, så den for eksempel ikke indeholder enkle spørgsmål med enkle svar, men består af mere komplekse og sammenhængende spørgsmål.
»Med denne eksamensform trækker man virkeligheden ind i skolen. Eleverne bruger jo diverse digitale opslagsværker, når de til daglig laver deres lektier hjemme på værelset, så hvorfor skal vi ikke gøre eksamen så virkelighedsnær som muligt?« siger dansklærer Gunvor Aggergaard Mikkelsen ved Nærum Gymnasium.
Risikoen for snyd er oplagt når eleven har adgang til alverdens digitale opslagsværker, men det skal forhindres med et tekstgenkendelsesprogram. Elevernes afleveringer bliver kørt gennem programmet, som reagerer, hvis den genkender elevens tekst fra internettet.
»I Danmark har vi en lang tradition, også før brugen af it, for at lave eksamensopgaver, der mere tester forståelse end udenadslære. Vi vil hellere have eleverne til at anvende den viden, de har, frem for blot at gentage den. Denne måde at tænke opgaver på gør det oplagt at anvende it til daglig og til eksamen,« siger Steen Lassen, der er projektleder for forsøget.
Den endelige beslutning om en fortsættelse af forsøget og udvidelse til andre fag skal træffes i Undervisningsministeriet efter den endelige eksamen med adgang til nettet i juni 2010.
»Denne eksamensform betyder også, at vi kan stille mere virkelighedsnære og komplekse opgaver. Begrænsningen i de hidtidige opgaver har været, at informationssøgning ikke har været mulig, selv om det er en væsentlig studieforberedende kvalifikation at søge, vurdere og præsentere information. Ved at åbne for adgangen til internettet under skriftlig eksamen kan vi også få den dimension med og skabe større overensstemmelse mellem den daglige undervisning og eksamen,« siger Steen Lassen.