Danske mobilkunder risikerer at trække det korteste strå, hvis telebranchen skal regulere sig selv i forhold til at kontrollere kundernes mobilforbrug.
Det skriver forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, i sit høringssvar til It- og Telestyrelsen.
Styrelsen lægger i en ny redegørelse op til, at den nuværende lovgivning på området bliver skiftet ud med frivillige brancheaftaler. Men Henrik Øe opfordrer styrelsen til at være forsigtig med at ophæve reglerne om kontrollen med forbrugernes mobilforbrug.
Han frygter nemlig at frivillige regler vil forringe beskyttelsen af mobilkunder, hvis branchen fremover skal kontrollere sig selv.
»Problemet er, at brancheregler ikke er forbundet med en sanktion, som lovregler er,« forklarer jurist hos forbrugerombudsmanden Karen Søndergaard.
Forbrugerombudsmanden ser desuden helst en stramning af reglerne, fremfor en svækkelse, da mobiltelefonen i dag »næsten fungerer som et kreditkort,« som han formulerer det.
Desuden peger forbrugerombudsmanden på, at saldokontrol bør være gratis og obligatorisk.