Den næste digitale dag i det offentlige løber ad stablen 1. februar. På nuværende tidpsunkt venter samtlige myndigheder, at blive klar. Alligevel frygter den Digitale Taskforce, som står for gennemførslen, at effekten kan udeblive, hvis ikke myndighederne får rutinerne ind under huden.
»Nu hvor den første eDag er kommet lidt på afstand er mange myndigheder desværre faldet tilbage i den vante gænge, og gør tingene som de gjorde før,« siger Lars Frelle-Petersen fra den Digitale Taskforce til IT-avisen ComON.
Den Digitale Taskforce gennemfører i øjeblikket en opgørelse over hvornår, myndighederne bliver klar. Indtil nu har 270 af de 381 implicerede myndigheder svaret, og de forventer alle at blive klar til eDag2.
Opfylder kun basiskrav
Bemærkelsesværdigt er det dog, at næsten to ud af tre først ventes at blive klar lige før deadline den 1. februar 2005.
»De fleste vil kun leve op til basiskravene på selve eDag2. Derefter er der et stort arbejde i at få implementeret systemerne i organisationerne, så effekterne også kommer. Det er en meget krævende proces at blive klar internt i myndigheden,« siger Lars Frelle-Petersen.
Han frygter, at facit kan blive, at de offentlige myndigheder har meget fokus på de digitale arbejdsgange lige op til og i tiden efter eDag2, men derefter langsomt begynder at glemme de digitale krav.
For modvirke dette vil Den Digitale Taskforce efterfølgende gennemføre en række seminarer for kommunerne, samt ringe rundt for at følge op på hvordan det går.
»Lige nu er vi dog glade for, at det indtil videre tyder på, at alle blive klar,« siger Lars Frelle-Petersen.
Efter eDag2 kan borgere og virksomheder blandt andet kræve at kommunikere digitalt med de offentlige myndigheder via sikker elektronisk post. Det skal give en årlig besparelse på 108 millioner kroner i det offentlige.