Snart kan du via mobilen tilmelde dig en service i Københavns Lufthavn, der sikrer, at du kan nå og finde dit fly i tide.
Det er et innovationskonsortium under Videnskabsministeriet, der arbejder på projektet, der kan hjælpe flypassagerer og lufthavnspersonale med at finde hinanden, når det virkelig gælder, og sidste udkald til gate er meddelt.
For at gøre brug af tjenesten, skal mobilen kobles kobles op på en service, der sikrer, at mobilen og systemet registrerer, hvor passageren er, hvilken gate flyet afgår fra, afgangstidspunktet, og hvor passageren aktuelt befinder sig.
Personalet ved gaten får også hjælp af systemet. De kan følge manglende passagerer og få at vide, hvornår de er ved gaten. Det forudsætter dog, at den rejsende siger ja tak til denne form for sporing.
I projektet, der skal testes i tre år, deltager Risø sammen med IT universitetet, H.C. Ørsted Instituttet og Lyngsø, Københavns Lufthavne, BLIP Systems, GfK Danmark, Ørsted Instuttet på DTU og Alexandra Instituttet.
Budgettet er på 13 millioner kroner, hvoraf Videnskabsministeriet støtter med 6,6 millioner, og firmaerne selv betaler resten i form af arbejdskraft.