Der er brugt millioner på at indkøbe nye computere til folkeskolen, men it bliver ikke brugt optimalt i undervisningen, fordi lærerne mangler den nødvendige uddannelse. Det konstaterer to forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) ifølge Politiken.
Og nye lærere, der kommer fra seminarerne, er ikke bedre rustede til at bruge it end de ældre generationer. KL mener derfor at it skal ind i lærernes grunduddannelse.
»Det er altafgørende, at de danske folkeskolelærere kan undervise i og med it, når de kommer ud i skolen. Derfor skal læreruddannelsen indeholde de nødvendige faglige indsatser, som ruster lærerne,« siger Henrik Larsen, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.
Tal fra Undervisningsministeriet viser at kun 168 lærere i år har meldt sig til en række nyudviklede kurser i at integrere it i de enkelte fag. KL mener at det er absurd, at nyuddannede lærere skal sendes på efteruddannelse i samme øjeblik, de sætter deres ben i folkeskolen.
»Hver eneste gang, der er debat om indholdet i stadigt skiftende læreruddannelser, gør KL opmærksom på, at nutidige it-krav til pædagogik og undervisning skal opfyldes i uddannelsen i alle fag. Det er mere end på tide, at de lærerstuderendes undervisere tager denne sag alvorligt,« siger Henrik Larsen.
DPU-forskeren Birgitte Holm Sørensen mener at skoleeleverne skal inddrages mere aktivt i it-undervisningen.
»Børnene lærer langt bedre, når de selv er i gang og deltager aktivt, i stedet for bare at sidde og lytte til læreren«, siger hun.