Kun lidt over halvdelen af myndighederne svarer på den signerede e-post, der lander i deres officielle e-postkasse. Det viser en ny undersøgelse fra Den Digitale Taskforce. Myndighederne fik 14 dage til at svare på en signeret og krypteret e-mail - men kun 56 procent sendte et svar. Siden den 1. februar 2005 har myndighederne ellers været forpligtet til at modtage og behandle sikker e-post.
»En forudsætning for at kunne høste de gevinster, som digital forvaltning giver for både borgere, virksomheder og myndighederne selv, er, at den digitale kommunikations muligheder rent faktisk udnyttes - herunder brugen af sikker e-post,« siger Carsten Loesch, konstitueret chef for Den Digitale Taskforce.
De store kommuner er bedre end små kommuner til at svare på sikker e-post, mens amterne er bedst, viser undersøgelsen. Kun 51 procent af myndighederne giver oplysninger om sikker e-post til borgere og virksomheder så de kan se, hvordan de kan kommunikere sikkert elektronisk med det offentlige.
Den Digitale Taskforce har netop udsendt en publikation, »0 porto«, der skal hjælpe myndighederne med at kommunikere digitalt. Det anslås at det offentlige kan spare mere end en milliard kroner over de næste fire år alene i udgifter til porto ved at skifte til elektronisk kommunikation.
»Brugen af e-post er blevet en naturlig del af offentlige myndigheders dagligdag. I den forbindelse er det væsentligt, at myndighederne udnytter de muligheder, som digital kommunikation giver,« siger Carsten Loesch.