Først kom MySpace. Så stjal Facebook rampelyset og sidenhen blev der peget på Twitter som fremtidens kommunikationsværktøj. For et par måneder siden begyndte de allermest fremsynede folk så småt at fremhæve Friendfeed, som den næste store ting ude i horisonten.
Men den sidste profeti får ikke lov at gå i opfyldelse. Friendfeed er nemlig blevet købt af Facebook.
Den købte tjeneste er overordnet set en tjeneste, der binder flere ting sammen. Her er det muligt at samle alle sine informationsstrømme fra for eksempel MySpace, Facebook, Twitter, Flickr, Delicious og så videre. På den måde kan man give sine læsere og venner et samlet overblik.
For kort tid siden omtalte teknologibloggen Techcrunch Friendfeed som "det smarteste produkt, der dog risikerer at blive ignoreret af brugerne". Men nu får Friendfeed-udviklerne mulighed for at få deres idéer ud til et bredt publikum på en hurtig facon.
Facebook har tidligere vist interesse i Friendfeeds måde at arbejde på. For eksempel er Facebooks nyeste mulighed for stemme på vennernes indhold ("Synes godt om") tydeligvis inspireret af en lignende funktion hos Friendfeed.
Selv om Friendfeed måske ikke har indløst sit potentiale endnu, så er det ikke nogle helt utrænede programmører, som Facebook nu kan lukke ind i folden. En af Friendfeeds stiftere er Paul Buchheit. Han er tidligere Google-ansat og var med til at lave Gmail og nogle af Googles reklametjenester. Han skulle også være manden, der fandt på Googles oprindelige motto: “Don’t be evil”. Sammen med ham følger mindst to andre ansatte, som tidligere har arbejdet hos Google.
Købssummen er ikke oplyst.
Alle 12 ansatte hos Friendfeed sætter sig nu til at arbejde hos Facebook, men der vil først senere blive taget stilling til, hvad Friendfeed-portalens fremtid skal være.