Navn: Novo Nordisk
Adresse: http://www.novo.dk
Emne: Medicin
Beskrivelse: Den danske medicinalkoncern Novo Nordisk har opsat en af de største og mest informationsrige hjemmesider på den danske del af nettet. Det er meget sigende, at det første navigationselement, der dukker op på forsiden, er et søgefelt til fritekstsøgning. Den totale informationsmængde er så omfattende, at man kan føle sig helt fortabt på web-stedet. Heldigvis har Novo Nordisk tænkt på brugervenligheden og inddelt deres web-sted i logiske sektioner, der er indrettet efter brugernes forskellige behov, f.eks. pressen, investorer, læger og patienter.
Design: Novo Nordisk's hjemmeside har et flot og gennemarbejdet design, der består af forholdsvis få grafiske elementer. Gennem brug af Cascading Style Sheets og JavaScript er det alligevel lykkes web-designerne at opnå imponerende effekter. Virtual Lab, en af de mest spændende og interaktive dele af hjemmesiden, kræver dog Macromedia's Shockwave-afspiller.
Opdatering: Hjemmesiden opdateres hyppigt med nyheder, pressemeddelelser, meldinger til investorer og firmaets regnskaber - senest er årsregnskabet for 1998 blev lagt ud på nettet.
Links: Det har ikke umiddelbart været muligt at finde links til andre web-steder.
Omfang: Indholdet af informationer er ganske enkelt lamslående. Man kan læse om koncernens produkter, f.eks. enzymer, og deres praktiske anvendelse. Novo Nordisk udgiver et magasin om bioindustrien, BioTimes, der kan læses på nettet, ligesom firmaet netop har oprettet et mødested om enzymer, http://www.enzkey.com/. Det multimedie-rige Virtual Lab er nok den mest spændende del af hjemmesiden for almindelige brugere. Det interaktive miljø indbyder til at lære om forskningen i enzymer og proteiner, og formidler et godt indblik i forskernes arbejde. Her findes også et diskussionsforum, hvor brugerne kan skrive indlæg.
Samlet vurdering: Novo Nordisk's hjemmeside skal regnes blandt de bedste danske Internet-satsninger. For mange virksomheder er det en pligt at være på nettet - men hos Novo er det en chance, som udnyttes maksimalt for at skabe kontakt med kunderne og åbenhed omkring arbejdet i forskningslaboratorierne. Et kritikpunkt er dog, at hjemmesiden i meget høj grad er møntet på internationale brugere. Som udgangspunkt forventer man, at web-stedet for en dansk virksomhed er skrevet på dansk, med muligheden for at vælge en engelsk version. Men Novo Nordisk har konsekvent valgt at satse på engelsk på deres hjemmeside - det er ikke engang muligt at kalde en dansk udgave af siderne frem. Der findes dog enkelte pressemeddelelser og publikationer på dansk, f.eks. firmaets personalepolitik, men det kan alligevel undre, at man ikke har valgt at oversætte hele hjemmesiden til dansk.