Bilister som taler i mobiltelefon kører langsommere, tager længere tid om at reagere og foretage færre overhalinger end deres medtrafikanter. Det viser en undersøgelse, som forskere fra University of Utah i USA har foretaget. Og resultatet er det samme, hvad enten man holder mobiltelefonen i hånden, hvilket efterhånden er forbudt i 50 lande, eller benytter et håndfrit sæt og dermed holder sig inden for lovens rammer.
Psykologi-professor Dave Strayer og hans forskerhold sendte 36 universitets-studerende ud på vejene, hvor de hver især skulle køre seks motorvejs-strækninger på 15 kilometer ved normal hastighed. På halvdelen af turene skulle de studerende tale i mobiltelefon.
Forskerne konstaterer at der er klare indikationer for, at mobilsamtaler tager bilistens opmærksomhed væk fra vejen. De studerende, som talte i mobiltelefon under kørslen, kørte i gennemsnit 3,5 km/t langsommere og ventede 25-50 sekunder længere med at overhale en langsom forankørende bil. De foretog 20 procent færre overhalinger og resultatet var, at det tog dem 15-19 sekunder længere at gennemføre den samlede tur.
Under normale omstændigheder ville denne form for trafikadfærd, hvor man kører langsommere og foretager færre overhalinger, bidrage til at øge trafiksikkerheden.
»Men hvis du kun opfører sig sådan, fordi du er nødt til at rette din opmærksom væk fra trafikken og tale i telefon, så bliver det ikke mere sikkert,« siger Dave Strayer til Reuters.
Trafiksikkerheden er kun et af aspekterne i undersøgelsen. Det andet aspekt er, at den generelle hastighed på vejene falder og der kommer flere køer, fordi bilisterne taler i telefon i stedet for at koncentrere sig om trafikken. Forskerne vil nu udvikle computermodeller, der skal vise hvor meget mobilsamtalerne koster i spildt tid og benzinforbrug.