Om godt 10 år kulminerer den rejse, der startede med to streger og en prik i begyndelsen af 70'erne i grafik med lys og skygge der til forveksling ligner virkeligheden. Der vil ikke længere være nogen forskel på at kigge ud af vinduet og kigge på et spil på væggen.
Det er essensen af Tim Sweeneys tanker. Han er manden bag Epic, der har udviklet UnReal 3 grafikmotoren, som er grundlaget i en lang række nuværende og fremtidige spil.
"Vi er tæt på at nå foto-realisme i realtid uden begrænsninger. Det vil ske i vores levetid. Det er blot en konsekvens af Moores lov. Der vil gå 10-15 år, så det er ikke om lang tid," siger Tim Sweeney i et længere interview med Gamasutra.
For at opnå det, kræver det, at lys og skygge opfører sig lige så nuanceret som i virkeligheden, at grafikken er fuldstændig fri for kanter, og at baggrund og bevægelse er på filmisk niveau.
"At opnå det er kun et spørgsmål om brutal computerkraft. Den virkelige udfordring er at skabe realistisk menneskelig opførsel og intelligens," siger han.
Tim Sweeney fortæller i detaljer om sin start i branchen i de sene 80'ere og tidligere 90'ere. For eksempel blev han fuldstændig slået ud af kurs, da ID Software ændrede hele spilverdenens perspektiv med Wolfenstein og Doom. I lang tid afskrev han sig selv fra at konkurrere i 3-dimensionelle verdener.
"Det som ID havde gjort med Wolfenstein og Doom var så langt foran alle andres vildeste drømme, at det syntes nyttesløst at konkurrere. Men nogle år efter begyndte jeg at tænke, hmm man kan sgu godt slå dem alligevel," fortæller Tim Sweeney.