Fem års kamp mellem Apple og verdens fire største pladeselskaber endte i går i et rent kompromis. Apple kan droppe den generende DRM beskyttelse af sangene, til gengæld får pladeselskaberne flere penge for deres hits og større indtjening på bagkataloget.
Det betyder samtidig, at pladeselskaberne har opgivet en del af kampen mod Apples de facto monopol på lovlig onlinemusik.
Det er essensen af den aftale Steve Jobs-substitutten Phil Schiller præsenterede ved den efter sigende kedeligste Macworld-tale i et årti.
Allerede i 2007 appellerede Steve Jobs i et åbent brev til, at pladeselskaberne skulle sætte musikken fri fra kopibeskyttelsens snerrende restriktioner. I årevis har et mindretal af kunderne raset over, at købt og betalt musik kun måtte afspilles på iPods. Men pladeselskaberne har krævet større indtjening, hvis DRM'en skulle fjernes. Det har Apple nægtet for at fastholde den simple prispolitik på 99 cent for alle sange. Men iTunes er efterhånden så velkendt, at prisstrukturen ikke længere behøver være helt så simpel.
Ifølge kilder, det amerikanske musikindustri magasin BillBoard har talt med, så skal Apple nu betale 91 cent for pladeselskabernes nyeste hits, mens de kan købe andre sange for 50 cent. Det betyder, at Apple hæver prisen på nye sange og sænker den på gamle klassikere.
Steve Jobs har længe undret sig offentligt over pladeselskabernes DRM-politik. Mens de fleste iPods er fyldt til randen af musik, så viser Apples tal, at kun 22 af sangene er købt i iTunes, resten er kopieret fra cd'er eller hentet på nettet.
"I 2006 blev kun to milliarder sange købt online, mens pladeselskaberne solgte 20 milliarder sange på DRM-fri cd'er. Så hvilke fordele har de af DRM på online salg? Ingen" skrev Jobs i 2007.
Internationale analytikere mener, at pladeselskabernes kovending blandt andet betyder, at de opgiver at bekæmpe iTunes i et forsøg på at tilbage erobre musikmarkedet.
"Apple har hele tiden villet af med DRM, men pladeselskaberne ville ikke forhandle, fordi de håbede, at det ville hjælpe Apples konkurrenter til at få fodfæste på markedet," siger Bill Rosenblatt fra konsulentfirmaet GiantSteps Media til New York Times.
Hvis man vil have DRM fjernet fra det musik, man allerede har købt i iTunes, så koster det cirka 30 procent af den oprindelige købspris. Det vil sige omkring 25 kroner for 10 sange.
Salget af cd'er faldt med 20 procent i 2008 i forhold til året før. Der er solgt over seks milliarder sange på iTunes og der er 75 millioner konti med kreditkortoplysninger tilmeldt.