Den sydkoreanske mobilproducent Samsung er stormet frem på det danske mobilmarked de sidste to år. Fra en markedsandel på tre procent for to år siden har de nu kapret 20 procent af markedet. Dermed er de lige så store som Sony Ericsson i Danmark.
Samsung har i den grad fået fat i de unge danskere med frække og smarte designs i en god kvalitet.
»De har utroligt godt fat i kraft af et godt design. Jeg bruger Samsung som eksempel, når jeg skal forklare om et brand, der er blevet positioneret fra ingenting til kvalitetmærke,« siger Peter Berg, divisionsdirektør for privatmarkedet hos Sonofon.
Ifølge Peter Berg er Samsung telefoner dem, der er færrest problemer med. I Danmark sælges de fleste mobiltelefoner gennem et teleselskab.
Samsung har i den grad ramt de unges mobilvaner.
»Samsung har med stor succes ramt nerven på markedet på det rigtige tidspunkt. De var de første til at lancere klaptelefoner i Danmark, hvor konkurrenterne bare klaskede sig på lårene af grin. Men de fik succes på at levere små, lette og veldesignede telefoner,« siger Brian Dixen, redaktør på Magasinet Mobil.
Ifølge Brian Dixen er Samsung det mærke, der fremlægger flest mobiltelefoner hvert år. Firmaet ser på markedets reaktion og producerer dem, der bliver taget godt imod.
Markedsandele for mobiltelefoner 2006:
Nokia: 50 procent
Samsung: 20 procent
Sony Ericsson: 20 procent
Motorola: 5 procent
Resten: 5 procent
Kilde: Berlingske.dk