EverQuest større end Bulgarien

Det populære onlinespil EverQuest har skabt en virtuel markedsøkonomi, der er større end mange lande i den virkelige verden, konkluderer den amerikanske professor Edward Castronova. Spillets valuta handles til en højere dollar-kurs end yen eller lira.

En stabil forretningsmodel for onlinespil har endnu ikke set dagens lys, men det forhindrer ikke spillerne i at skabe deres egen skygge-økonomi. Professor Edward Castronova fra Californa State University har beskæftiget sig med onlinespillet EverQuest, der er et af de mest populære på nettet, og han fortæller at der er opstået en slags virtuel markedsøkonomi omkring spillet, hvor den gennemsnitlige indtægt er større end i de fleste fattige lande.

EverQuest-spillerne styrer figurer, som i løbet af spillet erhverver færdigheder og genstande, der kan byttes med andre spillere - eller sættes til salg gennem auktionstjenester som eBay for rigtige penge. Den amerikanske professor har fulgt tusindvis af EverQuest-auktioner, og han har regnet sig frem til at spillerne i gennemsnit tjener 3,42 dollar i timen.

Tilsammen har spillerne en brutto-udlandshandel på fem millioner dollar. Hvis EverQuest-landet Norath var en rigtig nation, ville bruttonationalproduktet (BNP) per indbygger være på 2.226 dollar. Det rækker til en 77. plads på listen over verdens rigeste nationer, mellem lande som Rusland (2.250 dollar) og Bulgarien (1.410).

Selv spillets egen møntfod "Platinum Pieces" bliver handlet hos eBay, og den uofficielle kurs er 0,0107 dollar - højere end for yen eller lira.

- Det er en stabil, fri markedsøkonomi med hårdtarbejdende, velhavende mennesker, siger Edward Castranova.

Han mener at onlinespillet er et eksempel på, at en økonomi kan udvikle sig helt af sig selv. Men det er også et eksempel på, at forsøg på at regulere og kontrollere på nettet ikke kan lykkes. Sony har forbudt handlen med EverQuest-genstande med den begrundelse, at alle genstande er Sony's intellektuelle ejendom.

Mens den officielle byttehandel i spillet er forholdsvis besværlig og dyr, så har mange spillerne valgt at ordne deres forretninger udenfor spillet - i nettets auktionstjenester gennem et Cuba-lignende system, hvor alle værdier måles i dollar og ikke den officielle valuta.

Link:

  • Professorens undersøgelse


  • (Kilde: Futurezone)




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Højer og Lauritzen ApS
    Distributør af pc- og printertilbehør.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

    Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

    18. september 2024 | Læs mere


    Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

    Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

    25. september 2024 | Læs mere


    NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

    Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

    26. september 2024 | Læs mere