PR-tjeneste misbruger it-firmaer i markedsføringen

Internet PR-tjenesten Pressbox har flere gange uden at have fået lov tilføjet pressemeddelelser fra store virksomheder som Mærsk Data og Nationalbanken. Det skal angiveligt se ud som om de store selskaber benytter PR-tjenesten for at tiltrække kunder. Vildledning, lyder vurderingen fra en af landets førende it-advokater.

Prominente navne som Mærsk Data og Nationalbanken er blandt den skare af virksomheder, som føler sig misbrugt af pressetjenesten Pressbox.dk, der lever af at udsende pressemeddelelser til journalister på aviser og magasiner. Pressetjenesten har - uden at spørge virksomhederne om lov - tilføjet pressemeddelelser på selskabets hjemmeside, således at det fremstår som om, de pågældende virksomheder benytter Pressbox.dk.

Blandt selskaberne også er det børsnoterede britiske teleselskab, COLT Telecom, hvor marketingchef Gitte Gormsen finder det foruroligende.

»Selvfølgelig har vi en interesse i al den omtale, vi kan få, men det er da foruroligende, at selskabet bruger vores navn til at forsøge at få det til at fremstå som om, vi benytter deres tjeneste, når jeg aldrig har hørt om dem,« fortæller Gitte Gormsen, marketingchef i COLT Telecom, der vurderer, at formålet må være at tiltrække nye kunder ved at bruge COLT Telecoms navn som kundereference.

Udover COLT Telecom har blandt flere også den danske pc-producent Amitech, Nationalbanken og Mærsk Data oplevet, at Pressbox har publiceret deres meddelelser.

»Vi har intet samarbejde med Pressbox. Efter vi opdagede, at de havde publiceret vores pressemeddelelse på deres website, tog vi straks kontakt til dem for at bede dem fjerne meddelelsen, hvilket de gjorde,« fortæller Marie-Louise Arnfast, Informationschef hos Mærsk Data.

Advokat med speciale i IT-ret, Anders Wernblad fra det anerkendte advokatfirma Plesner Svane Grønborg, vurderer efter, at IT-avisen ComON har bedt ham kigge på sagen, at der er tale om vildledning af nye kunder:

»Juridisk set er det nok vanskeligt at drage Pressbox til ansvar, for det de har gjort, fordi hele formålet med at udsende en pressemeddelelse jo netop er at få omtale. Men det kan være en form for vildledning af nye kunder, når Pressbox får det til at fremstå, som om en lang række store virksomheder benytter tjenesten, selv om det ikke nødvendigvis er tilfældet,« vurderer Anders Wernblad.

På foranledning af ComON's henvendelse undersøgte Marie-Louise Arnfast fra Mærsk Data sin liste over modtagere af selskabets pressemeddelelser, og hun fandt et par mail-adresser, der kunne passe på Pressbox.

»I så fald er det fordi, de har ringet os op og bedt om at komme på listen. Og det gør vi uden at spørge ind til formålet. På samme måde kan man abonnere på pressemeddelelser via vores website. Også en service, der sker per default. Men vi har ikke bedt dem videredistribuere vores pressemeddelelser,« fortæller hun.

Pressbox' PR-Manager Rene Hjetting ønsker ikke at lade sig interviewe til IT-avisen ComON. Men han bebuder, at det højst sker én gang om ugen, at Pressbox publicerer en pressemeddelelse, som virksomhedens kunder ikke selv har oploadet via tjenestens publiceringssystem.

En stikprøveundersøgelse som IT-avisen ComON foretog tirsdag den 13. januar viste dog at mindst to selskaber - Mærsk Data og Nationalbanken - den pågældende dag havde oplevet at Pressbox publicerede deres pressemeddelelser.

Ifølge Rene Hjetting har Pressbox 1600 betalende kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere