Danske it-virksomheder er for ukritiske og sender unødig støj, når de kommunikerer med pressen.
Hvis it-branchen skal af med sit kedelige omdømme, bør it-virksomhederne være mere personlige og målrettede i deres kommunikation med pressen, lyder en af konklusionerne i en undersøgelse, som IT-Branchen har lavet i samarbejde med kommunikationsbureauet Hill and Knowlton.
110 it-virksomheder er ifølge rapporten utilfredse med deres aktuelle præstation på kommunikationsområdet. Og de fleste firmaer overvejer da også at opruste deres kommunikation.
»It-virksomheder får trods succes og vækst rollen som kedelige Kurt i pressen. Vi skal blive bedre til at fortælle de gode historier - med billeder og personlige vinkler,« erkender Jakob Lyngsø, der er administrerende direktør i IT-Branchen.
Og Niels Lassen fra Hill and Knowlton sætter også fingeren på nogle af de områder, som it-branchen kan arbejde videre med, hvis de vil opdages af medierne:
»Danske it-virksomheder er meget ambitiøse, når det gælder produkter og salg. Når det gælder kommunikation, er ambitionerne mindre, og det er synd.«
Hvis virksomhederne skal fange journalisternes opmærksomhed, bør de ifølge Niels Lassen skrotte den traditionelle produktbeskrivelse og i højere grad satse på en mere strategisk og målrettet indsats.