Trods ekstremt populære produkter som Mac-computere, Ipods og Iphones er Apple ved at slå sit navn fast som et af it-kanalens foretrukne hadeobjekter.
»Apples opførsel afspejler fuldstændig deres holdning til forhandlerne. Apple har markedet, efterspørgslen og kunderne, og hvis man vil sælge deres rugbrød er der kun en krumme tilbage til forhandleren,« siger Alex Grønhøj Thomsen fra Jysk Datacenter i Herning.
Han fortæller videre, at den typiske forhandleravance på en Mac-computer til 8.000 kroner ligger på omkring 70 kroner.
Det er især mindre erhvervsforhandlere, som er stærkt kritiske overfor Apples betingelser for samarbejdet, som flere betegner som »unfair«. Ikke mindst producentens prispolitik falder mange for brystet, og flere forhandlere beskriver Apples holdning til forhandler-kanalen som »meget arrogant«.
Også dedikerede Apple-forhandlere som Humac og Eplehuset har med markante millionunderskud svært ved at få deres forretning til at hænge sammen, selvom de sammen med andre store forhandlere som Atea, Elgiganten og Fona fastholder, at de er meget tilfredse med at have de populære Apple-produkter på hylderne. De fleste efterlader dog ingen tvivl om, at de anser Apple for at være en endog meget krævende samarbejdspartner.
»Vi vil gerne have det i butikkerne, som forbrugerne efterspørger. Om vi tjener styrtende med penge er sekundært i den sammenhæng,« lyder det fra Elgigantens salgschef Jan Kirkedal.
Også i CRNs Image-undersøgelse 2010 får Apple en hård medfart af forhandlerne med bundplaceringer på en lang række områder.