CMS-systemer plaget af ringe udviklere

En ny kritisk gennemgang af de 37 mest gængse Content Management Systemer (CMS) på det danske marked vender tomlen nedad over for størstedelen af systemerne. Det skriver IT-avisen ComON i denne uges avis, der udkommer torsdag.

Mindst hver anden producent af systemer til at vedligeholde websites med, de såkaldte Content Management Systemer (CMS), udvikler løsninger, som de reelt ikke har kompentence til.

Samtidig er brugervenligheden i systemerne så elendig, at det ofte hæmmer kundernes mulighed for at lægge ting ud på nettet.
Sådan lyder konklusionen i en netop afsluttet analyse af de 37 mest forekommende CMS-systemer på det danske marked foretaget af konsulentvirksomheden BNP Consulting. Det skriver IT-avisen ComON torsdag.

»Problemet er at mange af leverandørerne på markedet vil udvikle alle funktionaliteterne selv, til trods for at der allerede findes flere velfungerende alternativer, som let kan integreres i CMS-systemet,« siger teknisk direktør i BNP, Lars Pedersen.

»Det betyder, at kunderne kommer til at finansiere, at leverandørerne udvikler funktioner på et område, der ligger uden for deres kompetencer. Det er meget dyrt, og løsningen bliver ikke nødvendigvis god,« understreger Lars Pedersen, der vurderer, at mindst halvdelen af producenterne er inde på områder, hvor de ikke har kompetencer.

Leverandørerne bør i stedet bruge ressourcerne på at videreudvikle selve CMS-systemet og lade andre om at levere periferi-funktionaliteter som eksempelvis telefonbog, groupware og søgemaskiner, mener CMS-konsulenten.

Hos Danmarks største CMS-leverandør, Synkron, giver kommunikationschef Andreas Johannsen BNP medhold i, at der skal fokuseres på kernen i systemerne.

»Men BNP overser en pointe. Nemlig mange kunder vil være tilfreds med en light-udgave af eksempelvis søgefunktionen. I de tilfælde vil det være alt for dyrt for kunden, hvis vi i stedet skulle henvise til den allerbedste løsning på markedet,« siger Andreas Johannsen.

Brugervenlighed er for dårlig
Også brugervenligheden i CMS-systemerne får en over næsen i analysen. Hvis systemerne er brugervenlige er det ofte tilfældigt, fordi en enkelt programmør har flair for brugervenlighed. Det er ikke noget som er tænkt ind i systemerne. Og det er stort problem, fordi det gør systemet svært at arbejde med. En virksomhed skal ikke være ret stor, før der er behov for, at der er mere end en, som skal kunne lægge noget ud på internet og intranet. Men den dårlige brugervenlighed blokerer for det, siger Lars Pedersen.

»Konsekvensen er, at de medarbejdere, som ikke bruger CMS-systemet dagligt, men alligevel skal lægge noget ud, ikke kan betjene CMS-systemet. Det er et problem, som er generelt for systemerne, men er især slemt hos de udenlandske producenter,« siger Lars Pedersen.
Hos Synkron genkender man problematikken, men det er primært fra mindre leverandører med knappe ressourcer. Samtidig er brugervenligheden langt fra det eneste, kunderne kigger på, mener Anders Johannsen.

»Supporten, leverandørens økonomi og evnen til at forstå kundens forretning er mindst lige så vigtig,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere