De første tre el-taxier med udskiftelige batterier kører nu rundt i den japanske hovedstad Tokyo. Det japanske el-taxi-projekt er startet i et samarbejde mellem bilfirmaet Better Place, det japanske økonomi-, handels- og industriministerium og taxiselskabet Nihon Kotsu.
Better Place har netop fremvist den første batteriskiftestation til el-taxier i Tokyo. Pilotprojektet med de første el-taxier skal køre i de næste tre måneder fra en taxibane forbeholdt miljørigtige køretøjer ved Roppongi Hills i det centrale Tokyo.
Erfaringerne skal bruges som forberedelse til opførelsen af batteriskiftestationer i andre lande, herunder Danmark, hvor den første batteriskiftestation skal stå klar i slutningen af 2010.
”Tokyo har i alt 60.000 taxier - flere end London, Paris og New York tilsammen. Med de mange kilometer de kører og deres store synlighed i gadebilledet, kan el-taxier skubbe på udviklingen af et massemarked for elbiler og for batteriskifte-teknologien,” siger Kiyotaka Fujii fra Better Place Japan.
Taxier udgør kun to procent af Tokyos personbiler, men de står for ca. 20 procent af personbilernes samlede CO2-udledning, fordi de kører så mange kilometer hver dag.
I Danmark er der 5.500 taxier, hvoraf omkring halvdelen kører i København, og bilfirmaet mener at der også her er der stort potentiale for at skifte til el-taxier.
Fordi el-taxierne, som det er tilfældet for taxier i det hele taget, oftest skal køre i døgndrift, er der ikke tid til, at de står stille i længere tid for at blive opladet.
Ifølge Better Place tager det kortere tid at skifte et batteri på batteriskiftestationen end det tager at fylde tanken op på en almindelig bil og teknologien har flere fordele i forhold til lynopladning, der har tendens til at forkorte batteriets levetid og mindske ydelsen.