Fremover bliver det sværere at være studerende, hvis man har vænnet sig til at opsøge opgaver på internettet.
Googles danske afdeling vil nemlig i de kommende uger udelukke add-words-annoncer for salg af akademiske opgavetjenester.
»Som virksomhed må Google træffe beslutninger vedrørende de annoncer, som vi accepterer,« fremgår det blandt andet i en mail, som Google Denmark har sendt til portaler, der systematisk sætter opgavehandlen i værk.
Akademia.dk er en digital dansk opgavecentral, som har modtaget den omtalte mail fra Google. Stifterne af opgavetjenesten, der blot opfatter den som en slags online-boghandel og bibliotek, ærgrer sig over søgegigantens nye tiltag. Dagligt eksponeres portalens annoncer cirka 30.000 gange via Googles Adwords-annoncer.
»Vi har hidtil været meget tilfredse med Google, og derfor er det ærgerligt, hvis det gode samarbejde skulle ophøre nu. Vi er efter vores mening blevet grupperet med de forkerte,« siger Dorte Gro, som tvivler på, at portalen vil kunne løbe rundt uden at annoncere via Google.